Când începe programul Casa Verde 2024?

Creat pe
min reading
Casa Verde 2024

Programul Casa Verde 2024 oferă finanțare pentru instalarea sistemelor fotovoltaice și de stocare a energiei, cu un sprijin de până la 30.000 lei și un aport minim de 3.000 lei.Înscrierile încep pe 27 septembrie 2024, cu alocări regionale zilnice. Solicitantii trebuie să creeze un cont pe platforma AFM cu cel puțin 24 de ore înainte de sesiune.

Când începe programul Casa Verde 2024?

Înscrierea persoanelor fizice în program este programată să înceapă pe 27 septembrie 2024, sesiunile de înscriere vor fi deschise conform următorului calendar:

🗓️ Date înscriere program Casa Verde 2024
DataRegiuneaJudețe
27.09.2024Regiunea Nord-VestBihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare, Maramureș
30.09.2024Regiunea CentruAlba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
01.10.2024Regiunea Nord-EstBacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui
02.10.2024Regiunea Sud-EstBrăila, Buzău, Constanța, Galați, Vrancea, Tulcea
03.10.2024Regiunea SudArgeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman
04.10.2024Regiunea București-IlfovIlfov
07.10.2024Regiunea Sud-Vest OlteniaDolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea
08.10.2024Regiunea VestArad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș
09.10.2024

Unități de cult

Fiecare regiune are doar o zi dedicată înscrierii, pentru evitarea problemelor tehnice supraîncărcare a platformei.

Ce trebuie să știi înainte de înscriere program Casa Verde 2024?

  • Ce este Casa Verde 2024?
    Este un program dedicat sprijinirii tranziției către energie verde, având ca obiectiv principal finanțarea achiziției și instalării sistemelor de panouri fotovoltaice de minim 3 kW.
  • Care este bugetul total al proiectului?
    Bugetul programului Casa Verde 2024: 2 miliarde lei
  • Cine se poate înscrie?
    Persoanele fizice și unitățile de cult.
  • Cât poți primi?
    Valoarea totală a proiectului tău este de 30.000 lei, din care 20.000 lei sunt pentru panouri solare de 3 kW și 10.000 lei pentru baterii de 3 kW.
  • Care este aportul tău?
    Aportul propriu este de minim 3.000 lei.
  • Care este perioada de înscriere program Casa Verde 2024?
    Pentru persoane fizice începând cu 27 septembrie în funcție de regiunea ta.
  • Cât timp am să mă însciu?
    Înscrierile vor dura câte 1 zi pe regiune.
  • Ce documente îmi trebuie?
    Documentele sunt similare cu cele din ediția Casa Verde 2023.

!Atenție a nu se confunda cu proiectele de finanțare Casa eficientă energetic destinate consumatorilor vulnerabili și Electric Up destinat întreprinderilor mici și mijlocii/ Horeca.

Ești eligibil pentru înscriere program Casa Verde 2024?

Dacă îndeplinești cumulativ următoarele condiții:
1. Domiciliul în România - Trebuie să fii persoană fizică cu domiciliul în România.
2. Fără datorii - Nu ai obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local.
3. Domiciliul proiectului - Trebuie să locuiești la adresa unde se va implementa proiectul.
4. Proprietar al imobilului - Trebuie să fii proprietar al imobilului unde se vor instala panourile fotovoltaice, conform extrasului de carte funciară. Dacă panourile se amplasează pe teren, trebuie să deții și terenul
5. Imobil neafectat de sarcini - Imobilul nu trebuie să fie afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entități economice, exceptând ipoteca. Destinația construcției trebuie să fie doar pentru locuință sau anexe.
6. Acces pentru verificare - Te obligi să permiți accesul persoanelor autorizate pentru colectarea datelor și verificarea sistemului de panouri fotovoltaice.
7. Condiții suplimentare - Imobilul nu trebuie să aibă proprietăți comune și individuale sub formă de bloc/condominiu cu mai mult de două apartamente.

Cine NU poate face înscriere program Casa Verde 2024?

❌ Dacă imobilul tău a beneficiat deja de finanțare în cadrul acestui program în anii anteriori, nu vei putea aplica din nou.

❌ De asemenea, proprietarii care au o finanțare aprobată sau în derulare prin AFM nu se pot înscrie pentru o nouă finanțare. În plus, firmele și operatorii economici nu sunt eligibili pentru acest program.

❌ Nu în ultimul rând, imobilele care au mai mult de două locuințe individuale nu pot beneficia de finanțare nerambursabilă pentru instalarea panourilor fotovoltaice.

Selectra info

Ce s-a schimbat față de Casa Verde 2023?

🔋Includerea finanțării atât pentru sistemele fotovoltaice, cât și pentru cele de stocare a energiei - nu se poate obține finanțare doar pentru una dintre componente, ambele sisteme trebuind instalate împreună.

💵 Sprijin financiar majorat de la 20.000 lei la 30.000 lei și un aport propriu minim de 3.000 lei.

📂 Modul de depunere a documentelor - În 2024, toate documentele obținute online cu semnătură electronică trebuie încărcate în aplicație exact așa cum sunt primite de la autorități, sub formă de fișier PDF cu semnătură electronică. Nu va mai fi permisă depunerea documentelor scanate sau fotografiate.

Cum te poți înscrie pentru programul Casa Verde 2024?

Pentru a te înscrie în programul Casa Verde Fotovoltaice 2024 , trebuie doar să aștepți ca AFM să anunțe deschiderea sesiunii pentru încărcarea documentelor. 

Pregătește-te din timp, având toate actele necesare scanate și salvate în format PDF pe computerul tău. Asigură-te că documentele sunt valabile în momentul încărcării lor în aplicație, așa că verifică datele de expirare înainte de a începe procesul.

  1. Pregătești documentele necesare - Scanează toate actele necesare și salvează-le în format PDF pe computerul tău.
  2. Adresa de email - Asigură-te că ai o adresă de email validă pentru comunicarea cu AFM și pentru crearea contului.
  3. Creare cont AFM - Înregistrează-te pe platforma online AFM.
  4. Încărcarea documentelor - În ziua deschiderii sesiunii, fii gata să încarci rapid toate documentele necesare în aplicație.
  5. Selectarea instalatorului - După verificarea și aprobarea dosarului, poți alege un instalator validat din platforma AFM pentru a instala panourile fotovoltaice.
  • Ce acte sunt necesare pentru a te înscrie în programul Casa Verde 2024?
  • Carte de identitate
  • Certificat Fiscal ANAF - dovada că nu ai datorii la stat
  • Certificat Fiscal primărie - dovadă că nu ai datorii la bugetul local
  • Extras Carte funciară a casei - dovada de proprietate asupra bunui pentru care se vor instala panourile fotovoltaice
  • Extras Carte funciară teren - dovadă de proprietate asupra terenului
  • Extras Carte funciară colectiv - În cazul imobilelor dintr-un duplex, pentru a fi eligibil, în CF colectiv pot fi maxim două locuințe individuale.

Sisteme fotovoltaice eligibile înscriere program Casa Verde 2024

Sistemele fotovoltaice instalate trebuie să includă următoarele componente și specificații tehnice:

⚙️Cerințe eligibilitate sisteme fotovoltaice
Sistemele fotovoltaice instalate trebuie să includă:Detalii
Panouri fotovoltaicePutere minimă instalată de 3 kW
Sistem de stocare a energieiCapacitate minimă de 5 kWh
Invertor hibrid/microinvertorPutere de cel puțin 3 kW

Structura de susținere adaptată zonei de instalare.

Tablou electric pentru racordarea la instalația electrică existentă.

Opțional - dacă acestea nu sunt incluse

  • Instalația de împământare și sistem de protecție împotriva descărcărilor atmosferice, dacă acestea nu sunt deja disponibile.
  • Smartmeter pentru monitorizarea energiei produse.

Cerințe tehnice esențiale ale sistemului fotovoltaic

Sistemul de panouri fotovoltaice eligibil pentru Casa Verde trebuie să fie capabil să:
Stocheze datele despre energia produsă timp de cel puțin un an.
Transmită informații de la distanță printr-un sistem de comunicare open source.
✅Să fie compatibil cu un sistem de management al datelor care să permită raportarea automată și manuală a informațiilor.

Standardele de certificare - Toate componentele sistemului trebuie să fie certificate de organisme acreditate conform standardelor SREN/ISO, iar panourile fotovoltaice trebuie să aibă o garanție minimă privind deprecierea puterii (peste 90% în primii 10 ani și peste 80% în 25 de ani).

Cum se implementează pas cu pas proiectul Casa Verde?

Dacă ești interesat să afli cum să beneficiezi de acest program și să instalezi un sistem de panouri fotovoltaice, acest articol îți va oferi informațiile necesare, explicate într-un mod simplu și ușor de înțeles. Acest lucru iți va influența pozitiv și gradația ta de pe certificatul energetic, de asemnea și posibilitatea de a-ți acoperi consumul din propria stație încărcare electrică dacă ai un vehicul electric.

Pașii de implementare Casa Verde
Obținerea avizelor și acordurilor
  • Primul pas în implementarea proiectului este obținerea tuturor avizelor și acordurilor necesare. Acestea sunt documentele legale care îți permit să instalezi sistemul de panouri fotovoltaice pe proprietatea ta.
Instalarea sistemului de panouri fotovoltaice
  • Aceasta trebuie realizată de un instalator validat de AFM. Alegerea unui instalator autorizat este crucială pentru a te asigura că sistemul va funcționa corect și că vei putea beneficia de finanțare.
Racordarea la rețeaua de distribuție
  • Acest pas este esențial pentru a putea utiliza energia produsă și eventual pentru a livra surplusul în rețea.
Termenul de implementare
  • Implementarea proiectului trebuie finalizată în termen de cel mult 12 luni de la publicarea listei solicitanților aprobați (pentru persoanele fizice) sau de la semnarea contractului de finanțare (pentru unitățile de cult). În acest interval trebuie să fie realizată instalația și obținut certificatul de racordare.

Reguli de întocmire a facturii pentru a beneficia de finanțare

Pentru a beneficia de finanțare, factura fiscală emisă beneficiarului de către instalatorul validat trebuie să respecte anumite reguli:

  • Evidențierea prețului de vânzare - Factura trebuie să includă prețul de vânzare și să menționeze distinct că o anumită sumă este suportată de AFM prin Programul Casa Verde.
  • Termenul de emitere a facturii -Factura trebuie emisă înainte de data depunerii cererii de decontare la AFM și după aprobarea solicitantului (pentru persoanele fizice) sau după semnarea contractului de finanțare (pentru unitățile de cult).
  • Elemente obligatorii pe factură:
    Atributele de identificare ale instalatorului și beneficiarului
    Denumirea și cantitatea bunurilor livrate, elementele de identificare a acestora, denumirea serviciilor prestate și puterea instalată a sistemului
    Adresa locului de implementare (care trebuie să fie aceeași cu adresa de domiciliu sau menționată în extrasul de carte funciară)
    Factura trebuie să prevadă un cod QR care să includă: numărul și data facturii, adresa locului de implementare, atributele de identificare ale beneficiarului, puterea instalată și seriile de identificare a panourilor și a invertorului montate
    Factura poate fi însoțită de o anexă care detaliază informațiile suplimentare necesare pentru justificarea cheltuielilor.

Asigură-te că ai toate avizele și acordurile necesare, colaborează cu un instalator validat, respectă termenele și întocmește factura conform cerințelor. . Mult succes în implementarea proiectului tău și în tranziția către a deveni un prosumator!

Cum decurg etapele în procesul de aprobare a proiectului Casa Verde?

În termen de maximum 90 de zile de la data publicării de către Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a listei instalatorilor validați, se parcurg următoarele etape:

  1. Alegerea instalatorului -Solicitantul selectează un instalator validat prin intermediul aplicației AFM.
  2. Analiza documentelor de către instalator - Instalatorul analizează documentele încărcate de solicitant în termen de maximum 30 de zile de la selectare.
  3. Aprobarea de către instalator - Instalatorul aprobă în aplicație solicitanții eligibili.
  4. Generarea listelor cu proiecte eligibile - AFM generează listele cuprinzând proiectele solicitanților eligibili prin intermediul aplicației.
  5. Avizarea listelor de către comitetul director - Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor selectate pentru finanțare și le propune spre aprobare Comitetului de avizare.
  6. Aprobarea proiectelor - Comitetul de avizare aprobă proiectele selectate pentru finanțare.
  7. Publicarea listei solicitanților cu proiecte aprobate - AFM publică pe pagina sa de internet lista solicitanților aprobați.
  8. Generarea contractului de finanțare - Pentru unitățile de cult, aplicația va genera contractul de finanțare în vederea semnării de către acestea.

Ce presupune încheierea contractului de finanțare a programului Casa Verde?

  1. Generarea cntractului de finanțare - După aprobarea solicitantului unitate de cult, AFM pune la dispoziția acestuia contractul de finanțare prin intermediul aplicației.
  2. Semnarea contractului de finanțare - Încarci în aplicație contractul de finanțare semnat.
  3. Încărcarea documentelor de identitate - În cazul în care contractul este semnat de o persoană împuternicită, se va încărca și cartea de identitate a acesteia.
  4. Neintroducerea contractului de finanțare în aplicație se consideră renunțare la finanțare și atrage anularea rezervării sumei aferente.
  5. Excepția pentru persoane fizice - AFM nu încheie contract de finanțare cu beneficiarii persoane fizice.

Ce se întâmplă dacă ai fost respins la Casa Verde 2024?

Dacă ești respins în aplicație de instalator și primești motivele de fapt și de drept pentru această decizie, ai dreptul să alegi alt instalator validat.
La finalul celor 90 de zile, AFM generează listele cuprinzând proiectele solicitanților respinși, care sunt avizate de comitetul director și mai apoi publicate pe pe pagina sa de internet de AFM sub numele de lista solicitanților respinși pe motive de eligibilitate.
Poți astfel depune o contestație împotriva deciziei Comitetului director în termen de 30 de zile de la publicarea listei solicitanților respinși.

Ai găsit informația utilă? 100% din 34 voturi au găsit informația de ajutor.