Mașinile pe hidrogen: Viitorul mobilității durabile?

Mașinile pe hidrogen sunt vehicule care funcționează fie pe baza unei pile de combustie (FCEV), ce transformă hidrogenul în energie electrică pentru alimentarea unui motor electric, fie prin motoare cu ardere internă modificate (HICEV), care utilizează hidrogenul ca și combustibil.
Cum funcționează mașinile pe hidrogen?
Mașinile pe hidrogen reprezintă o tehnologie inovatoare cu potențialul de a transforma modul în care ne deplasăm, oferind avantaje clare cum ar fi zero emisii la rulare, timp de alimentare rapid și autonomie extinsă.
Ce sunt? |
|
Cum funcționează? |
|
Avantaje |
|
Ce sunt? |
|
Cum funcționează? |
|
Limitări |
|
- Tipuri de hidrogen
- Hidrogenul nu se găsește liber în natură, ci trebuie extras din alte surse, cel mai adesea apă sau hidrocarburi.
- Hidrogenul gri - Este produs prin reformarea gazelor naturale sau gazificarea cărbunelui.
Aceste procese eliberează cantități semnificative de CO₂ în atmosferă. - Hidrogenul albastru - Similar cu hidrogenul gri, dar cu sisteme de captare și stocare a dioxidului de carbon, reducând astfel impactul asupra mediului.
- Hidrogenul verde - Obținut prin electroliza apei, folosind electricitate din energie verde (eoliană, solară etc.).Această metodă are cel mai mic impact asupra mediului, însă costurile sunt în prezent ridicate.
Cum se alimentează o mașină cu hidrogen?
Procesul de alimentare este simplu și durează aproximativ 4–5 minute:
- Conectezi duza - Șoferul atașează duza pompei de hidrogen la portul de alimentare al vehiculului.
- Transferul hidrogenului - Hidrogenul comprimat, stocat la o presiune de aproximativ 700 bari, este transferat în rezervorul vehiculului.
- Finalizarea alimentării - Sistemul detectează automat când rezervorul este plin și oprește alimentarea.
Acest proces este sigur și eficient, permițând vehiculului să parcurgă distanțe de până la 650 km cu un singur plin.
Avantaje și dezavantaje la mașini pe hidrogen
Tabelul de mai jos rezumă avantajele și dezavantajele vehiculelor pe hidrogen.
Avantaje | Dezavantaje |
---|---|
✅Zero emisii la rulare La utilizare, emisia este limitată la vapori de apă, ceea ce contribuie la reducerea poluării urbane. | ❌Eficiență energetică redusă Pierderile în procesul de producție și transport al hidrogenului pot reduce eficiența totală la aproximativ 25–35%, comparativ cu 70–90% pentru mașinile electrice pe baterii. |
✅Alimentare rapidă Timpul mediu de reîncărcare este de aproximativ 5 minute, comparativ cu încărcarea bateriilor care poate dura ore. | ❌Costuri ridicate Producția curată a hidrogenului (hidrogenul verde) este momentan foarte costisitoare, iar infrastructura de alimentare necesită investiții semnificative. |
✅Eficiență în condiții extreme Sistemele cu pile de combustie nu sunt afectate la fel de mult de temperaturile scăzute, ceea ce poate reprezenta un avantaj important în climatele reci. | ❌Infrastructură încă limitată |
Mașinile pe hidrogen oferă o performanță similară cu cea a mașinilor hibride în ceea ce privește accelerația și confortul la rulare, însă se remarcă printr-o alimentare mult mai rapidă și emisii zero la utilizare, spre deosebire de hibridele care depind parțial de combustibili fosili.

Vrei o mașină pe hidrogen?
Pentru vehiculele electrice cu pilă de combustie (FCEV), statul român oferă prin Rabla Plus o primă ecologică de până la 25.500 lei.
Ofertele pe piața auto a mașinilor pe hidrogen
Am analizat mai jos principalele modele de vehicule pe hidrogen – Toyota Mirai și Hyundai Nexo. Informațiile prezentate, extrase direct din sursele oficiale ale producătorilor, oferă o perspectivă autentică asupra tehnologiei și a valorii pe care o aduc în mobilitatea viitorului.
Model | Preț EUR | Autonomie (km) | Consum hidrogen (kg/100 km) | Observații |
---|---|---|---|---|
Toyota Mirai | 74.200 | 650 km | 0.79 kg/100km | 🔎Tehnologie - pilă de combustie pentru a transforma hidrogenul în energie electrică. 🔎Performanță - Pila de combustie generează electricitate continuu, iar singurul produs rezidual este apa. |
Hyundai NEXO | 73.450 | 666 km | 0,95 kg/100km | 🔎Tehnologie - Modelul a fost conceput pentru a demonstra fezabilitatea comercială a vehiculelor pe bază de hidrogen folosind pila de combustie. 🔎Performanță - A oferit un punct de referință pentru sustenabilitate, evidențiind performanțe solide în condiții de utilizare urbană și interurbană. |
Infrastructura de alimentare cu hidrogen în România
Înaprilie 2025, România are 10 stații operaționale de alimentare cu hidrogen, distribuite în principalele centre urbane. Aceste stații sunt, în majoritate, folosite pentru flote private de vehicule comerciale, fiind încă limitate în accesul publicului larg.
București | 3 stații (nord, sud, centru) |
Cluj-Napoca | 2 stații (amplasate strategic lângă artere de tranzit) |
Craiova | 1 stație |
Constanța | 1 stație |
Sibiu | 1 stație (poziționată pe ruta Transcarpatică) |
Timișoara | 1 stație (zonă industrială) |
Planuri și proiecte în desfășurare (2025–2026)
România se află în plină fază de extindere a rețelei. Sunt în curs de implementare 15 noi stații, finanțate prin fonduri europene și investiții private.
Noile locații planificate până la sfârșitul lui 2025:
- Brașov – 2 stații (zona industrială și acces spre Valea Prahovei)
- Iași – 2 stații (pentru acoperirea nord-estului)
- Oradea – 1 stație (aproape de frontiera cu Ungaria)
- Ploiești – 1 stație (conectivitate logistică)
- București – 3 stații suplimentare (în extinderea metropolitană)
- Alte stații sunt în plan pentru Galați, Suceava, Arad, Alba Iulia și Râmnicu Vâlcea
Infrastructura mașinilor pe hidrogen la nivel european
- Țări precum Germania, Franța, Olanda și Belgia au investit masiv în rețele de stații de alimentare, beneficiind de sute de puncte de realimentare funcționale, care susțin atât transportul public, cât și cel comercial.
- Proiecte cofinanțate de Uniunea Europeană, cum ar fi inițiativele JIVE (Just Initiative for Vehicular Emissions) au facilitat introducerea autobuzelor cu celule de combustibil și extinderea rețelei de stații într-o manieră coordonată la nivel regional.
Strategia REPowerEU și angajamentele de neutralitate climatică până în 2050 au condus la un plan ambițios de extindere a infrastructurii de realimentare cu hidrogen.
Obiectivul European este de a instala stații la intervale de 200 km pe principalele drumuri europene, conform planurilor de dezvoltare care trebuie finalizate până în 2031.
Principalii furnizori din România pentru mașinile pe hidrogen
- 🟢 OMV Petrom
- 5 stații operaționale în prezent
- Planifică încă 5 noi stații în orașe precum Brașov și Iași
- Lider de piață în infrastructura de hidrogen
- 🟡 Rompetrol
- Operază 3 stații (București, Cluj, Constanța)
- Va inaugura 2 stații noi în Craiova și Ploiești
- 🔵 Mol România
- Deține 2 stații funcționale
- Intenționează extinderea către Oradea și Sibiu
Întrebări frecvente despre mașini pe hidrogen
Ce este o mașină pe hidrogen (FCEV)?
Un FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) este un vehicul electric care generează electricitate la bord printr-o reacție chimică între hidrogenul stocat și oxigenul din aer. Energia astfel obținută alimentează motorul electric, iar singurul reziduu este apa.
Cât costă hidrogenul?
În România, prețul hidrogenului pentru alimentarea vehiculelor nu este încă standardizat, deoarece infrastructura publică de distribuție este în curs de dezvoltare. Cu toate acestea, estimările actuale indică un cost de aproximativ 10–13 euro per kilogram, similar cu prețurile din alte țări europene unde rețelele de alimentare sunt deja funcționale.
Pentru a reduce costurile, România explorează producția de hidrogen verde, obținut prin electroliză utilizând energie regenerabilă.